Lustro i okno

Lustro i okno
Na temat fotografii napisano wiele. Zawsze zastanawiam się czytając opracowania dotyczące teorii fotografii czy lepiej jest teoretyzować czy lepiej fotografować. I pewnie nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Ale warto zauważyć, że teoria fotografii potrafi często rozszerzyć horyzonty wyobraźni i rzucić nowe światło na tą dziedziną, bądź co bądź ściśle związaną ze światłem.
John Szarkowski amerykański fotograf, historyk i krytyk fotografii, dyrektor departamentu fotografii nowojorskiego Museum of Modern Art sformułował ongiś bardzo ciekawą teorię “lustra i okna”.
"W romantycznym podejściu znaczenie świata zależy od naszego zrozumienia. Mysz polna, skowronek, niebo nie nabierają swego znaczenia w wyniku ewolucyjnie toczącej się historii, lecz są znaczące w kategoriach antropocentrycznych metafor, które im przypisaliśmy. Zgodnie z podejściem realistycznym świat istnieje niezależnie od ludzkiej uwagi i zawiera możliwe do odkrycia wzorce wewnętrznego znaczenia, dzięki rozpoznaniu tych matryc i tworzeniu ich modeli lub symboli w materiale sztuki, artysta łączy się z wyższą mądrością" (John Szarkowski)





Andrzej Przewoźny

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ojciec Patryk od nalewek

Niezywkła historia leszczyńskiego fotografika

Bogdan Marciniak. Wspomnieniowe kadry