Literackie postacie wychodzą z książek - szkic programu
Projekt fotograficzny pt. "Literackie postacie wychodzą z książek" jest autorskim, unikalnym w skali kraju zadaniem fotograficznym, które w swoim założeniu ma - poprzez odpowiednio skomponowany i zarejestrowany obraz - pobudzić wyobraźnię odbiorcy i skłonić go do sięgnięcia po pozycje literackie poddane przez twórcę fotografii interpretacji obrazowej.
Projekt kieruje się zasadą: "Jeden obraz potrafi zastąpić tysiąc słów, jedno słowo stworzyć tysiące obrazów" i jest działaniem powodującym przenikanie się słowa i obrazu. W tej konfiguracji obydwie z form przekazu - zarówno fotografia jak i słowo - są równoprawnym elementem oddziaływania na wyobraźnię odbiorcy. A zatem można przyjąć założenie, że aby skutecznie dotrzeć do wyobraźni odbiorcy, należy wykorzystać obydwa środki przekazu i stwarzać możliwość ich wzajemnego przenikania.
Projekt "Literackie postacie wychodzą z książek" zakłada zapoznanie się z poszczególnymi pozycjami literackimi w sposób dogłębny, umożliwiający ich analizę obrazową. Każda z pozycji literackich będzie omówiona pod względem formy i wartości w odniesieniu do współczesności. Poszczególne prace zostaną poddane interpretacji i próbie przełożenia ich na język obrazowy.
Kolejny etap projektu zakłada zbudowanie plastycznej przestrzeni interpretacyjnej dotyczącej każdego z eksplorowanych wątków literackich. Odbywać się to będzie poprzez analizę biografii autora, analizę okoliczności w jakich tworzony był literacki zapis oraz w analizę odniesienia materiału literackiego do otaczającej nas rzeczywistości i próbę twórczego przetransponowania myśli autora na odczytywalny w czasach współczesnych język obrazu.
Następnym etapem projektu będzie realizacja poszczególnych - związanych z wątkami literackimi - sesji fotograficznych. Istotnym elementem tego etapu realizacji jest dobranie technik fotograficznych, tak aby ich przekaz był z jednej strony absolutnie koherentny z dziełem, z drugiej - aby umożliwiał - poprzez język obrazu -zajrzenie do proponowanych dzieł. W tym przypadku język obrazu nieruchomego jest o wiele bardziej uniwersalny niż obraz ruchomy (film) zgodnie z teorią Susan Sontag: "fotografie mogą zapadać w pamięć mocniej niż ruchome filmy, ponieważ stanowią oddzielne jednostki czasu, a nie jego przepływ". Równie ważne jest tutaj stwierdzenie: "Nasza kultura opiera się na nadmiarze, nadprodukcji, w rezultacie czego nasze doświadczenie zmysłowe stopniowo coraz bardziej traci na wyrazistości. Warunki współczesnego życia - materialnej obfitości, namnożenia rzeczy - osłabiają naszą zdolność odczuwania". Zasada ta jeszcze dobitniej podkreśla możliwości twórczego oddziaływania obrazu nieruchomego na wzrost i rozwój kreatywności i wrażliwości umysłu ludzkiego.
Przemienne stosowanie podczas realizacji poszczególnych sesji fotograficznych wchodzących w skład projektu fotograficznych technik analogowych i cyfrowych, umożliwia zrozumienie i zastosowania całego wachlarza środków, którymi posługiwali się najwybitniejsi przedstawiciele polskiego ruchu fotograficznego.
Nie bez znaczenia będzie zapoznanie się z biografiami najwybitniejszych twórców polskiej fotografii, aby prześledzić proces ich rozwoju w twórczym przedstawieniu rzeczywistości.
Projekt kieruje się zasadą: "Jeden obraz potrafi zastąpić tysiąc słów, jedno słowo stworzyć tysiące obrazów" i jest działaniem powodującym przenikanie się słowa i obrazu. W tej konfiguracji obydwie z form przekazu - zarówno fotografia jak i słowo - są równoprawnym elementem oddziaływania na wyobraźnię odbiorcy. A zatem można przyjąć założenie, że aby skutecznie dotrzeć do wyobraźni odbiorcy, należy wykorzystać obydwa środki przekazu i stwarzać możliwość ich wzajemnego przenikania.
Projekt "Literackie postacie wychodzą z książek" zakłada zapoznanie się z poszczególnymi pozycjami literackimi w sposób dogłębny, umożliwiający ich analizę obrazową. Każda z pozycji literackich będzie omówiona pod względem formy i wartości w odniesieniu do współczesności. Poszczególne prace zostaną poddane interpretacji i próbie przełożenia ich na język obrazowy.
Kolejny etap projektu zakłada zbudowanie plastycznej przestrzeni interpretacyjnej dotyczącej każdego z eksplorowanych wątków literackich. Odbywać się to będzie poprzez analizę biografii autora, analizę okoliczności w jakich tworzony był literacki zapis oraz w analizę odniesienia materiału literackiego do otaczającej nas rzeczywistości i próbę twórczego przetransponowania myśli autora na odczytywalny w czasach współczesnych język obrazu.
Następnym etapem projektu będzie realizacja poszczególnych - związanych z wątkami literackimi - sesji fotograficznych. Istotnym elementem tego etapu realizacji jest dobranie technik fotograficznych, tak aby ich przekaz był z jednej strony absolutnie koherentny z dziełem, z drugiej - aby umożliwiał - poprzez język obrazu -zajrzenie do proponowanych dzieł. W tym przypadku język obrazu nieruchomego jest o wiele bardziej uniwersalny niż obraz ruchomy (film) zgodnie z teorią Susan Sontag: "fotografie mogą zapadać w pamięć mocniej niż ruchome filmy, ponieważ stanowią oddzielne jednostki czasu, a nie jego przepływ". Równie ważne jest tutaj stwierdzenie: "Nasza kultura opiera się na nadmiarze, nadprodukcji, w rezultacie czego nasze doświadczenie zmysłowe stopniowo coraz bardziej traci na wyrazistości. Warunki współczesnego życia - materialnej obfitości, namnożenia rzeczy - osłabiają naszą zdolność odczuwania". Zasada ta jeszcze dobitniej podkreśla możliwości twórczego oddziaływania obrazu nieruchomego na wzrost i rozwój kreatywności i wrażliwości umysłu ludzkiego.
Przemienne stosowanie podczas realizacji poszczególnych sesji fotograficznych wchodzących w skład projektu fotograficznych technik analogowych i cyfrowych, umożliwia zrozumienie i zastosowania całego wachlarza środków, którymi posługiwali się najwybitniejsi przedstawiciele polskiego ruchu fotograficznego.
Nie bez znaczenia będzie zapoznanie się z biografiami najwybitniejszych twórców polskiej fotografii, aby prześledzić proces ich rozwoju w twórczym przedstawieniu rzeczywistości.
Komentarze
Prześlij komentarz